Thursday 7 March 2024

nowe słowo!

Dawno temu podsłuchałem co nieco od it-borody, nawiasem co najmniej raz pojawiwszego się przed kamero w koszulce z napisem "Czarny charakter" i jakimś zwierzęciem. Akurat występował tow. Stolyarov, bardzo humorystycznie zresztą i po moskiewsku (вооот...). I za cholerę nie byłem w stanie zrozumieć, jakie pretensje miał do Common Lispa czy Lispa jako takiego - że rzekomo nie ma mechanizmu przerywania pracy i powrotu do shella, tylko программа вылетает в отладчик. W co?... Ani nie zrozumiałem tego ostatniego słówka litera po literze, ani nie mógł być to shell (skoro żadne Ctrl-C nie działa) czy interpreter. (Przy czym nic nie wiem o Lispie oprócz tego, że sam RMS w nim pisał i Emacs stąd się zrodził, a poza tym wieczne nawiasy i udręka i nic nie rozumiem u temu kodu.) No to pewnie debugger, bo co innego? Postanowiłem być bardzo ambitny i nie zaglądać donikąd, tylko od czasu do czasu wspominać sprawę i niby zgadywać. Postanowienia nie zlekceważyłem, do żadnych wniosków nie doszedłem samodzielnie - tj. byłem prawie pewien, że debugger, ale z jakiej okazji niby?

Aż tu nagle następna rozmowa* dała rozwiązanie. Otóż istotnie debugger. Отладчик wziął się od отлаживать, отладить, a toto kojarzy się z налаживать (skąd mam skojarzenie, że контакты, отношения, nie wiem; ogólniej, wg wiktionary: "привести в исправное, годное для употребления состояние, наладить Отладить пулемет. Отладить оружие." - yhy, podstawowy problem przemysłu ZSRR: jakiej fabryki nie postawią, jakiego procesu produkcyjnego nie wdrożą, na wyjściu zawsze automat Kałasznikowa.) , a w końcu: ладно i po naszemu ład. Nie mylić z polskim ładem - sprzeczność sama w sobie.

Czyli nie domyśliłem się, a odpowiedź przecie leżała blisko. Taka jest właśnie ta wesoła historia. To już se pójdę.


* swojo drogo pan wywiadowany na tematy około-fizyczne popłynął potwornie; oczywiście w przypadku dostarczenia danych doświadczalnych - czemu nie; ale póki co brednie bredni; dziwię się, że ten boroda nie wyklarował sprawy). Gałakticzeskiy internet i że gwiazdy komunikują się między sobą i to nie przestrzegając znanego ograniczenia prędkości sygnału itp. androny. Crackpot alert stanowczo. A it-boroda przecie fizyk? Nu...

No comments:

Post a Comment